donderdag 1 augustus 2013

springplank naar Kiel

Donderdag 1 augustus

Voor de verandering varen we met regen, best wel lekker na al die brandende zon.
Het is tegenwind, maar niet hard, het gaat lekker.
Al spoedig varen we in file langs Marstal, een nauw doorgang waar iedereen door moet die naar het zuiden wil.
Daarna nog een paar slagen naar Bagenkop op de zuidpunt van Langeland.
We zijn vroeg en vinden een mooi plekje aan de kade.
Dit is nog een echte vissershaven, we kunnen lekkere verse platvis kopen.
Er is ook aan de toeristen gedacht, er is een toren die mooi uitzicht geeft over de hele omgeving.

Er verzamelen hier veel Nederlanders, iedereen heeft gehoord dat morgen de wind goed is voor de oversteek naar Kiel. We zien een catamaran uit Andijk, een Outremer. De eigenaar kent veel mensen die wij ook kennen.

woensdag 31 juli 2013

dichter bij huis

Woensdag 31 juli
De wind is west. We varen op de fok zeilend de haven van Nyborg uit.
Mooi onder de hoge wal van Fünen zeilen we lekker met een knoop of 8 in zuidelijke richting.
De wind wordt geleidelijk harder en vlagerig. We zetten eerst 1 rif en later als we uit de luwte van Fünen zijn een tweede.
Met flinke stroom mee schieten we onder de Langeland brug door.

Meteen daarna is de haven van Rudkøbing. We vinden een mooi plekje langs de kant.
Al snel gaat het steeds harder waaien. 
Als ik op weg ben met de was naar de marina wat verderop, barst er een enorme bui los. Ronald meet 37 knopen wind. 
Ik kom kleddernat en gezandstraald bij de wasmachine aan.
Ook de boot ondergaat een gritstraal behandeling.

Gelukkig schijnt wat later wel weer de zon, maar het waait nog wel.

een omtrekkende beweging

Dinsdag 30 juli
De wind is west 4-5, het wordt een dag aan de wind varen. Maar dat is hier in denemarken toch iets beschutter dan bij Fehmarn.
We vertrekken 8.15. Het is aardig plons, plons, maar om 12.30 zijn we al bij Omø.
We besluiten nog even door te gaan, de Grote Belt over. Nyborg is net bezeild.
We hebben mooi zicht op de enorme brug over de Grote Belt. De golven daar vallen erg mee en het vooruitzicht is de hoge wal van Fünen. 
Dat valt echter tegen. ER zijn wat buien en we varen het laatste stuk met 30 knopen aan de wind de Nyborg fjord in, terwijl we maar 1 rif in het grootzeil hebben en de fok nog volledig. Gelukkig gaat er niets kapot.
Nyborg is totaal anders dan in 1977, we herkennen echt helemaal niets meer. Er zijn geen veerboot havens meer en ook geen industrie, er is een nieuwe jachthaven met luxe woningen er om heen.
WE genieten van een lekkere douche na al het water wat is over gekomen. Het is hier al weer een stuk zouter dan bij Rügen.
's Avonds wandelen we door de stad, die is enorm veranderd. Vroeger was het een drukke veerboot haven, nu zijn er allemaal luxe woningen gebouwd, zoiets als in Amsterdam langs het IJ. De havens zijn nu in gebruik bij jachten en nog een enkele visser. Er is een actieve roeiclub en kanoclub.

Ook ontdekken we een kasteel, dat was er vroeger vast wel, maar toen zijn we te snel weggegaan hier.

geen wind

Maandag 29 juli
we varen op de motor door de heel smalle Guldberg Sund, tussen Falster en Lølland.
Er zijn 2 lage bruggen die gelukkig vrij vlot open gaan. Alleen de lichttekens begrijpen we niet, als er een rood licht is mag je wel varen.
Doordat er wat stroom staat drijven we bij de 2e brug wel vrij dicht naar de brug toe, de brugwachter laat eerst het tegenverkeer door, die hebben wind mee.
Bij Nykøbing leggen we even aan bij een jachthaven. Vlakbij is een zelftank benzinepomp en ook de Lidl is vlakbij. We hebben nog wat Deense kronen.
Als het water ruimer wordt zeilen we een tijdje. Kruisen. Er staat weinig wind en het schiet niet echt op. 
Als de wind helemaal wegvalt varen we op de motor naar het eilandje Femø. We gaan ten anker.

We hopen op betere wind morgen.

Denemarken!

Zondag 28 juli
Het weerbericht is westenwind met onweersbuien met windstoten van WK 9. Niet goed om naar Fehmarn te vertrekken. De keus is nu: blijven in Warnemunde, naar Rostock met een aantal IMM boten of oversteken naar Denemarken.
We besluiten tot het laatste.
Het is een mooie tocht, meest halve wind, op het laatst wat aan de wind. We willen niet op een lagerwal komen bij de drukke veerboot haven Gedser. 

We varen een heel rustig zeegat in en varen daarna door een smal en ondiep vaarwater, richting Nykøbing.
Denemarken vinden we meteen veel leuker dan de saaie kusten van Noord Duitsland. Afwisseling van bomen en akkers, veel inhammen en bochten.
Voordat het slechte weer begint gaan we ten anker in een prachtig beschut “meer”.