vrijdag 31 juli 2015

een perfecte oversteek naar de Orkneys

30-31 juli
Met geduld heb je altijd goede wind. Na 5 dagen Noorden wind in Stornoway is de wind gedraaid naar ZW.
Na betalen van het haven geld vertrekken we om ongeveer 9 uur.
De wind is al meteen beter dan we durfden hopen, hij zou eerst heel zwak zijn, maar we komen meteen goed vooruit met het grootzeil en lichtweerzeil ieder aan een kant.
's Middags valt de wind wel even weg en starten we een motor om vooruit te komen.
De Noordwestkust van Schotland heeft heel aparte bergen. Misschien moeten we daar ooit ook eens heen?
We zijn om ongeveer 21 uur bij Cape Wrath, de NW hoek van Schotland, 50 mijl in 12 uur, niet echt super snel, maar we moeten ook niet in het donker aankomen.
De wind krimpt naar ZO, en dat is ook wel mooi, het is nog goed bezeild 60 graden aan de wind en nu komen we niet op een lagerwal aan, maar juist mooi beschut onder de Orkneys.
's Avonds zijn ze al vaag te zien aan de horizon.
's Ochtends vroeg zijn we bij hoek van Mainland, prachtig groen met weilanden vol koeien.
We gaan de Westray Sound in. De Noordelijke eilanden hebben we nog niet eerder bezocht.
Het komt perfect uit met het tij. Dat kun je zo niet plannen, we hebben een dikke stroom mee het gat in, we gaan 11 knopen over de grond.
We zetten zelfs even 2 reven, want om met zo'n snelheid door een onbekend klein gaatje te manouvreren lijkt wel erg spannend.
Het valt allemaal erg mee, als we wat afvallen neemt de snelheid af en het gaatje blijkt ook groter dan we dachten.
Daarna is het nog 5 mijl voor de wind naar Pierowall op Westray. Het wordt zo warm dat er heel wat kleding uit kan.
Om 12.45 liggen we aan een mooi ponton. Toch wel een beetje moe, al hebben we wel alle twee een paar uur geslapen.
Na een middagdutje even de wal op, maar het begint dan opeens serieus te regenen, dus het wordt een kort wandelingetje.

Het weer is echter ook hier veranderlijk, 's avonds schijnt de zon weer.
Na deze tocht zijn we opeens weer een stuk dichter bij huis!